ادامه مطلب
حتی با صاحب خود پیوند احساسی هم بر قرار می کنند.اما چنان چه بدلایلی در قفس باز شود و پرنده فرصت پرواز پیدا کند لحظه ایی هم درنگ نکرده و از قفس می گریزد البته که من توصیه در قفس ماندن و قبول ادامه گرفتاری برای انسان را نمی پسندم.اما این قصه را عرض کردم تا توجه را به رفتار طبیعت جلب نمایم.حالا رفتار انسان در گرفتاری ها چگونه باید باشد عرض می کنم .اول باید مسئولیت انتخاب خود را قبول کنیم و دیگران را مقصر وضعیت فعلی خود نشماریم. لازم نیست که عوامل را شمارش کنیم همین که قبول کنیم خودمان باعث بوجود آمدن وضعیت فعلی هستیم به ما کمک می کند. بعد از قبول این موضوع باید خونسردی خودمان را حفظ کرده که البته قبول دارم در بعضی از شرایط واقعا حفظ خونسردی تا مرز غیر ممکن می رسد.اما ناگزیر هستیم برای بررسی جوانب موضوع خونسردی خود را بدست آوریم.حتی اگر وضعیت موجود ما صد در صد توسط دیگران به ما تحمیل شده باشد باید بدانیم تنها خودمان قادر به رهائی خواهیم بود.وقتی شرایط را درک کردیم و به چگونگی گرفتاری خود واقف شدیم حالا باید تسلیم وضعیت موجود بشویم و کامل موقعیت جدید خود را به پذیریم .اما ما باید تسلیم موقعیت شده ولی تسلیم شرایط نشویم.بلکه دائما شرایط را تحت نظر گرفته و هشیارانه به تغییرات آن دقت کنیم و این به این معناست که با آرامش و خونسردی باید تمام عوامل و راه های خلاصی از این وضعیت را از نظر بگذرانیم .و بدنبال راه عملی و کوتاه و مطمئن برای رهائی خود باشیم.درست مانند آن بلبل که با قبول اسارت خود احتمالا می تواند از تنها گزینه رهائی خود که باز شدن در قفس است درست و بموقع استفاده نماید
ادامه دارد
ادامه مطلب
پایداری و استقامت در پیمودن راه درست و دقت درهرانتخاب و پذیرفتن مسئولیت انتخاب ها می تواند ما را در مسیر قانون حکمت قرار دهد . باید توجه داشت که برای هر موقعیت جان داران، از جمله انسان حکمت مناسب و در خور وجود دارد .پس درک موقعیت کنونی و انتخاب درست به منظور دستیابی به قانون حکمت شایسته تر،می تواند ما را مشمول نعمات و بهره های بیشتر و بهتری بنماید.البته که این توصیه من علیرغم شکل ظاهرش هرگز اخلاقی نیست .بلکه ناشی از محاسبات و دقت و هشیاری در دریافت قانون حکمت جهان هستی می باشد.مضافا این که شاید ده ها و صدها داستان وجود داشته باشد که گفته های مرا نقض کند .ولی حتی در آن داستان ها هم تاثیر حتمی قانون حکمت قابل ردگیری و تشخیص است.حکمت قانون جهان هستی ، قطعی است
قانون سیالیت هم یک قانون جالب و مورد توجه است
.طبق این قانون هر سیالی بشکل ظرف خود در میاید .یعنی سیال مظروف شکل ظرف خود را می گیرد .این قانون در مورد انسان و انتخاب هایش بسیار کاربرد دارد .این طبیعی و عادی است که انسانها و حتی جانداران در موقعیت های گوناگون محیطی و روحی و روانی قرار می گیرند. اگر کسی به میزان بالا انعطاف پذیر بوده و بتواند شکل موقعیت موجود را بخود بگیرد از بسیاری از سختی ها و مصائب می تواند جلوگیری نماید. انسان بر اثر اتفاق و یا انتخاب های متعدد و پشت سر هم و یا انتخاب های مطالعه نشده و نادرست در یک موقعیت فردی و اجتماعی قرار می گیرد .خوب درک موقعیت موجود و نابهنجاری آن شخص را وادار به مقاومت و پایداری در برابر آن وضعیت می نماید.در این کشمکش بسیاری از دستاوردها و داشته های شخص از بین رفته و یا آسیب می بیند.ولی در عین حال شخص از این همه خسارت و ضررو زیان ناراحت و ناراضی نیست چون بر اساس آموزه های قبلی پایداری و مقاومت در برابر مصائب و شکستها را شایسته می داند و بر اساس همین نگرش به مقاومت خود ادامه می دهد .در این صورت هم ظرف و هم مظروف دچار دگرگونی و تغییر می شوند و در نهایت هم شخص از فعالیت بی ثمر خود خسته شده و تسلیم وضعیت جدید حاصل از تلاش بی اثر خود می شود و از این پس هم با گلایه از زمین و آسمان خود را راحت می کند و چون در طول درگیری قادر به مدیریت وضعیت نبوده و بنا به سلیقه خود به انواع عکس العمل ها دست یازیده نمی تواند راه درست را تشخیص بدهد و ممکن است عمری با عوارض ناشی از این اتفاق سر کند.توجه بفرمائید داستانی عرض کنم .اگر ما گنجشکی را در قفس بیندازیم آن پرنده بقدری خودش رابه در و دیوار قفس می کوباند تا بمیرد.اما همه شاهد هستیم که بلبل و بعضی از پرندگان را در قفس نگهداری می کنند و آنها چه چه هم می زنند و سال ها عمر می کنند و حتی با صاحب خود پیوند احساسی هم بر قرار می کنند
ادامه دارد